امروز : شنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۴
نمایه سازی در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

تأثیر تعهد و اعتماد سازمانی بر تقویت اشتراک‌گذاری دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: پارک علم و فناوری استان خوزستان)
دوره 1، شماره 3، 1404 پاییز ، صفحات 142 - 164
نویسندگان : عباس حلفی* 1
1- علامه طباطبایی
چکیده :
در هیاهوی تغییرات و چالش‌های عمده موجود در محیط، جهت مقابله با این چالش‌ها داشتن دانش امروزه یکی از ضروریات لازم برای هر سازمانی جهت سازگاری و بقا در رقابت است که سازمان‌ها می‌بایست توجه ویژه‌ای به آن کرده و برای گسترش آن در سازمان و نهایت بهره از آن، تدابیر لازم را اتخاذ کنند که ما در این پژوهش به برخی زمینه‌های لازم اشاره کرده‌ایم. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی بر تقویت اشتراک‌گذاری دانش در میان کارکنان شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری استان خوزستان است. پژوهش مد نظر از لحاظ اهداف کاربردی و نوع کلی آن پیمایشی است. نمونه جامعه آماری آن ۱۲۷ نفر به صورت تصادفی ساده نسبت به پاسخ دادن به پرسشنامه که تلفیقی از ۴ پرسشنامه استاندارد بود اقدام کردند. بر اساس نتایج به دست آمده بین تعهد سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین اعتماد سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش رابطه معناداری برقرار است و هر دو متغیر مستقل (اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی) بر متغیر وابسته (اشتراک‌گذاری دانش) تأثیر مثبت و مستقیم دارند. همچنین بین تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی رابطه معنادار برقرار است و بین اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و هر دو متغیر مستقل (اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی) بر متغیر فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و مستقیم دارند. بین فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش نیز رابطه معنادار برقرار است و فرهنگ سازمانی بر اشتراک‌گذاری دانش تأثیر مثبت و مستقیمی دارد. فرهنگ سازمانی به عنوان متغیر میانجی بر رابطه اعتماد سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش و همچنین بر رابطه تعهد سازمانی و اشتراک‌گذاری دانش تأثیر مثبت و مستقیمی دارد.