امروز : شنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۴
نمایه سازی در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

بررسی تأثیر برنامه های توسعه منابع انسانی به واسطه تعهد سازمانی بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی در مؤسسات تعلیمی خصوصی رسالت در استان هرات
دوره 1، شماره 3، 1404 پاییز ، صفحات 1 - 27
نویسندگان : عباس احمدی 1، علیرضا زارع* 2
1- کارشناسی ارشد، برنامه اداره تجارت ، دانشکده اقتصاد،دانشگاه هرات
2- هیئت علمی گروه اقتصاد تصدی، برنامه کارشناسی ارشد اداره تجارت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه هرات
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه‌های توسعه منابع انسانی بر کیفیت خدمات آموزشی با در نظر گرفتن نقش واسطه‌ای تعهد سازمانی در مؤسسات تعلیمی خصوصی رسالت در استان هرات است. این تحقیق از نوع کاربردی با رویکرد کمّی و روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل580 نفر کارکنان مؤسسات آموزشی خصوصی رسالت در استان هرات بود که از میان آن‌ها نمونه‌ای به حجم ۲۳۲ نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد برگرفته از منابع معتبر بود. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری توصیفی، همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری (SEM) استفاده گردید. مؤلفه‌ «آموزش و توسعه» تأثیر مستقیم و معناداری بر کیفیت خدمات آموزشی داشتند. مؤلفه های «مشارکت» و «پاداش و قدردانی» تأثیر معناداری نشان ندادند. در نقش واسطه‌ای، تنها مسیر غیرمستقیم «پاداش و قدردانی ← تعهد سازمانی ← کیفیت خدمات آموزشی» معنادار بود. سایر مسیرهای میانجی‌گری تعهد سازمانی تأیید نشدند. تعهد سازمانی به‌تنهایی اثر مستقیمی بر کیفیت خدمات نداشت. یافته‌ها نشان می‌دهد که در نمونه مورد مطالعه، مؤلفه‌های عملیاتی منابع انسانی مانند آموزش‌های هدفمند و نظام‌های پاداش‌دهی اثربخش، نسبت به عوامل نگرشی همچون تعهد سازمانی، نقش مهم‌تر و تأثیر بیشتری بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی دارند. بنابراین، تمرکز مدیران بر طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی کارآمد و نظام‌های عادلانه‌ی پاداش می‌تواند راهکار مؤثری برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی در مؤسسات خصوصی باشد.